Latest topics
» Bestilling af Kanger Toptank Mini
Tirs 20 feb 2018 - 12:26 by morteng85

» Ny damper her og vil gerne blande selv.
Tirs 20 feb 2018 - 1:33 by Banditten

» Nye coils V2.0
Lør 10 feb 2018 - 22:23 by Shtennek

» Jubel hos Dansk E-damperforening Dadafo over udtal
Ons 7 feb 2018 - 17:05 by LX2

» Måske et laaaaaagt skud?
Søn 21 jan 2018 - 14:23 by Bufas

» Crafted: The Custard vs Creme de la Crafted
Man 25 dec 2017 - 19:59 by BDK

» Nye coils!
Man 18 dec 2017 - 21:42 by Shtennek

» Væske med minimal lugt
Man 11 dec 2017 - 17:59 by glad

» Første mekaniske mod
Søn 10 dec 2017 - 19:15 by Shtennek

» Mod for vildt til nybegynder?
Man 4 dec 2017 - 22:56 by Shtennek

» damperovergang?
Tirs 28 nov 2017 - 22:46 by Hundekiks

» Basement Brew - Hvor køber i henne?
Man 13 nov 2017 - 16:44 by jens e

» blande niktion i færdigblandet e-væske som er købt
Fre 10 nov 2017 - 0:11 by Hundekiks

» blande nikotin i færdig blandet e væske?
Tors 9 nov 2017 - 16:12 by Andersasd

»  Element ejuice
Tirs 31 okt 2017 - 13:38 by storm

» ≈Bedste sted af købe VG / PG
Lør 28 okt 2017 - 18:20 by cloudie--

» Sørme om i ikke har fået et nyt medlem
Ons 25 okt 2017 - 15:52 by storm

» Cubis pro.
Søn 8 okt 2017 - 16:33 by BDK

» Aspire - PockeX Kit - til nybegynder?
Man 2 okt 2017 - 3:34 by BDK

» Batterier i vaskemaskinen
Tirs 12 sep 2017 - 0:14 by BDK

Poll

Er du medlem af DADAFO ?

57% 57% [ 32 ]
29% 29% [ 16 ]
9% 9% [ 5 ]
5% 5% [ 3 ]

Totale stemmer : 56

februar 2018
ManTirsOnsTorsFreLørSøn
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    

Calendar Calendar

Farvel til damp i DK ?

:: E-cig :: Nyheder

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next

Go down

Er du medlem af DADAFO ?

57% 57% 
[ 32 ]
29% 29% 
[ 16 ]
9% 9% 
[ 5 ]
5% 5% 
[ 3 ]

Totale stemmer : 56

Farvel til damp i DK ?

Indlæg by Hund on Lør 9 jan 2016 - 18:49

Som nogle (burde være alle) er blevet bekendt med, så går vi som "dampere"en meget dyster tid i møde.
Med det nye lovforslag som er fremlagt så vil det blive mere end ualmindelig svært at være forhandler af dampudstyr i Danmark...som forslaget ser ud nu, vil det betyde at mindst 95% af butikkerne lige så godt kan dreje nøglen når loven træder i kraft (maj måned).

Nu sidder der så nogle og siger "jamen jeg skal nok skaffe tråd til mine coils efter loven er trådt i kraft" eller "jeg ved hvor jeg kan købe noget på det sorte marked"...Jaj ja det skal du da nok. Men hvad med Hr og Fru Danmark som ikke har muligheden for at kunne gå over på damp og aldrig får chancen for at opleve hvor nemt det er at kvitte smøgerne på denne måde ? Og hvad med dem som ikke mere kan få noget rådgivning i butikkerne, inden de vælger hvad de skal starte med osv ? Det er nu engang ikke alle som er medlem af alle mulige grupper på Facebook, hvor folk kan fortælle om hvordan man omgås reglerne.
Værd at vide er også at det ikke vil være som nu, hvor man jo bare bestiller noget fra udlandet. Dette vil ikke være muligt iflg lovforslaget..

MEN......Slaget ér i gang og der kæmpes imod lovforslaget fra DADAFO (brugernes forening) og BECIG (butikkernes brancheforening)....Der er enkelte ting som der kan ændres og disse ting kæmpes der for. Hvilke ting præcis er svært at sige, men der arbejdes på flere forskellige "modeller" som fremlægges de relevante politikere....

Hvad kan du som den almene damper gøre ? Du kan som det første melde dig ind i DADAFO...Dette kan gøres helt gratis...Man kan også vælge et betalt medlemskab til 120,- pr år - og dette er naturligvis det jeg vil anbefale, da foreningen sagtens kan bruge pengene og fordi de VIRKELIG arbejder seriøst med tingene.
Følg også DADAFO på Facebook hvis du er interesseret i hvad der sker - der kommer hver dag masser af info derinde.....De har naturligvis også en hjemmeside, hvor der ligger en hulens masse info om damp i det hele taget. [You must be registered and logged in to see this link.]

Kom ind i kampen og kæmp for dampen....Sammen står vi stærkere.
Hund
Admin

Male Antal indlæg : 5433
Geografisk sted : Esbjerg

Vis brugerens profil http://www.danskdamp.dk

Tilbage til toppen Go down

Re: Farvel til damp i DK ?

Indlæg by glad on Lør 9 jan 2016 - 21:23

Ja vi går hårde tider i møde, ingen tvivl om det.

Jeg har mest ondt af de rygere som bliver snydt for en genial metode til at slippe af med de analoge.

Jeg har da også ondt af alle de forhandlere som mister deres arbejde, men i har jo også lavet et sats ved at gå ind i branchen i sin tid, så der måtte i være indstillet på at der kunne komme nogle regler og ikke det anarki der hersker nu

Mange danske forhandlere har jo også overtrådt loven med at sælge nikotin for at få biksen til at løbe rundt, allerede det ville for mig have været en advarselslampe, jo ikke et seriøst grundlag at have en butik på.

Os etablerede dampere skal nok finde ud af at sno os, så os har jeg ikke så ondt af :-)
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Male Antal indlæg : 845
Geografisk sted : hvidovre

Vis brugerens profil

Indlæg by Hund on Lør 9 jan 2016 - 21:30

Nu er det jo ikke snak om nikotin..Dette lægges der op til at lovliggøre.....Men snakken om bl.a høje gebyrer osv som gør at der ikke vil være nogle produkter at sælge.
Og om forhandlere burde ha tænkt på at der kom regler..Hvorfor ? Hvorfor skal der overhovedet være regler om udstyr som batterier og tanke ?
Hund
Admin

Indlæg by glad on Lør 9 jan 2016 - 21:36

Hvorfor der skal være regler, det er den sædvanlige formynderri som er så moderne Hund Wink

Noget af det er der måske fornuft nok i, så meget har jeg ikke fulgt med, men lidt mere kontrol af hvad der bliver brugt til dampning er måske ikke kun af det dårlige.
Feks. sætter jeg da pris på at der er kontrol med hvad jeg spiser, at jeg intager et eller andet gennem lungerne gør det jo ikke nødvendigvis mindre farligt, måske tværtimod.
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hund on Lør 9 jan 2016 - 21:44

Men sjovt nok så er det de lægger op til skal være lovligt, jo et spark tilbage til for 5 år siden med udstyr. Og udstyret er jo ikke ligefrem blevet dårligere de sidste mange år - tværtimod.
Og ja, en kontrol med væsker er HELT i orden - set fra alles synspunkter, er jeg sikker på......
Men hele lovforslaget er så formynderisk og amatøragtigt at det er til at græde/grine af, når man læser det. Det viser tydeligt at de ingen viden har om hvad en E-cig er for en størrelse. Det virker som om de tror at butikkerne bare sælger "en e-cig" og måske har 3-4 forskellige af dem Very Happy De er ikke klar over at en butik sagtens kan have op til et par tusinde varenumre i butikken og at deres forslag faktisk lægger op til at der til samtlige af disse skal søges en tilladelse ----- og hver tilladelse koster ca 35.000,- Very Happy Very Happy Very Happy
Men som sagt så er der punkter der stadig kan ændres i deres forslag - og det er derfor det er så vigtigt at "dampere" viser at de eksisterer og ikke vil finde sig i denne kraftige formynderi fra politikere som slet ikke aner hvad "damp" drejer sig om. Damp er ikke bare noget man "gør" - damp er for rigtig mange en hobby og livsstil. Bare se alle disse forskellige grupper på Facebook som handler om damp, og diverse fora, damptræf, dampmesser osv i hele verden.....
Damp er ikke "bare" .......Derfor skal vi kæmpe for at bevare det.
Hund
Admin

Indlæg by glad on Lør 9 jan 2016 - 21:58

Jeg tror mange politikere har travlt med at vaske hænder på forhånd, tænk nu hvis de kom til at sige god for noget som nogen tog skade af :-)
Så er det meget lettere for dem at forbyde lidt for meget uden overhovedet at have sat sig ind i hvad sagen drejer sig om.

Må indrømme jeg personligt ikke orker at kæmpe ret meget, jeg indretter mig på den værst tænkelige situation ved at hamstre lidt rigeligt af det der evnt kan komme begrænsninger på.
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hundekiks on Søn 10 jan 2016 - 16:57

Hund skrev:Nu er det jo ikke snak om nikotin..Dette lægges der op til at lovliggøre.....

Nu har nikotin jo hele tiden været lovlig (at købe), så det der lægges op til er vel nærmere begrænsninger og afgifter...
Hundekiks
Mega-damper
Mega-damper

Male Antal indlæg : 368

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Søn 10 jan 2016 - 17:32

Jeg tror Hund mente lovligt at købe i DK, det har det jo ikke været endnu.
Og jeg mente at nogle danske butikker har overlevet på at overtræde dette forbud, ikke holdbart forretningsgrundlag i mine øjne.

Som jeg har forstået det lægges der op til max 20mg, og vi kan nok være forvissede om at det bliver pålagt med seriøse afgifter
Til gengæld kan vi så glæde os over at det så skal leve op til nogle krav

Jeg har selv i dag bestilt 100mg til 8-10 år mere til lageret i fryseren, med det jeg har liggende i forvejen kan jeg sove roligt om natten de næste 20 år :-)
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hundekiks on Søn 10 jan 2016 - 22:44

glad skrev:Jeg tror Hund mente lovligt at købe i DK, det har det jo ikke været endnu.

Jeg ved godt at det var det Hund mente, men det var ikke det han skrev. Wink

Nikotin er og har hele tiden været lovligt at købe i DK (det skal bare købes i et EU land, hvor det er lovligt at sælge det), men ulovligt at sælge, det sidste piner, forståeligt nok, Hund og de andre forhandlere.

Og jeg mente at nogle danske butikker har overlevet på at overtræde dette forbud, ikke holdbart forretningsgrundlag i mine øjne.

Det er ihvertfald risikofyldt.

Som jeg har forstået det lægges der op til max 20mg, og vi kan nok være forvissede om at det bliver pålagt med seriøse afgifter

Ja, og hver smagsvariant skal godkendes, så det ender vel med en tobak, menthol og hvis vi er rigtig heldige en jordbærsmag.
Glem alt om at blande selv.

Til gengæld kan vi så glæde os over at det så skal leve op til nogle krav

Jeg kan næsten ikke vente... eller noget...

Jeg har selv i dag bestilt 100mg til 8-10 år mere til lageret i fryseren, med det jeg har liggende i forvejen kan jeg sove roligt om natten de næste 20 år :-)

Jeg har flere liter 100mg i fryseren, så jeg sover også ganske roligt. Smile
Hundekiks
Mega-damper
Mega-damper

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Søn 10 jan 2016 - 23:03

Hundekiks skrev:
glad skrev:Som jeg har forstået det lægges der op til max 20mg, og vi kan nok være forvissede om at det bliver pålagt med seriøse afgifter

Ja, og hver smagsvariant skal godkendes, så det ender vel med en tobak, menthol og hvis vi er rigtig heldige en jordbærsmag.
Glem alt om at blande selv.

Hvorfor dog glemme alt om at blande selv ?
Diverse bolsje aromaer kan jeg da ikke forestille mig bliver forbudt, folk får vel fortsat lov til at lave bolsjer Wink

personligt damper jeg mest hjemmelavet tobakssteep, tror da heller ikke at der kommer forbud mod at købe tobaksblade, ellers må jeg da bare dyrke dem selv, det er der ingen der forbyder mig Wink
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hundekiks on Søn 10 jan 2016 - 23:09

Fordi dem der ikke har hamstret, kun kan købe godkendt væske, hver smagsvariant skal godkendes, så det bliver ikke meget at vælge mellem.

Jeg tvivler på at nogen vil betale for at få godkendt en væske uden smag.
Hundekiks
Mega-damper
Mega-damper

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Man 11 jan 2016 - 9:38

Hundekiks skrev:Jeg tvivler på at nogen vil betale for at få godkendt en væske uden smag.

Jeg kan da sagtens forestille mig at der kommer en neutral nikotinvæske i handlen.
For det første er det jo ikke alle der damper med smag, for det andet skal dem der laver basevæsken
jo have den godkendt uden aroma først, og for det tredje er der et stort marked for DYI
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Tzor on Man 11 jan 2016 - 13:50

Kender til et par forretninger som allerede har besluttet kun at få godkendt smags neutral væske med de forskellige nikotin styrker i, så vil de sælge "bage" essencer ved siden af som ikke skal godkendes.

Tzor
Cigalike
Cigalike

Antal indlæg : 8

Vis brugerens profil

Indlæg by Hundekiks on Man 11 jan 2016 - 14:36

Jeg tvivler på at det kan betale sig, som Hund skriver koster hver tilladelse 35.000.- (sikkert plus moms, det er jo Danmark), og det er jo ingen garanti for at væsken rent faktisk bliver godkendt.

Væsken vli blive så dyr at meget få vil købe den, gamle dampere har jo allerede fyldt fryseren, tilgangen af nye dampere vil falde kraftigt, da besparelsen (som nu er væk)er en væsentligt grund til at gå fra tobak til damp.

Læg dertil det kommende sorte marked.

Mon ikke der bliver så strenge krav at kun medicinalindustriens cigalike med prefyldte cartos kommer igemmen nåleøjet.

Et evt. smuthul vil være at hvis en ecig eller væske godkendt i et andet EU land, vil være lovlig at sælge i hele EU, mon ikke der er lempeligere krav øst på?
Hundekiks
Mega-damper
Mega-damper

Vis brugerens profil

Indlæg by Jomfru Fersken on Man 11 jan 2016 - 14:40

Hundekiks skrev:
Et evt. smuthul vil være at hvis en ecig eller væske godkendt i et andet EU land, vil være lovlig at sælge i hele EU, mon ikke der er lempeligere krav øst på?

Kun hvis pågældende væske eller ecig også er godkendt i DK.
EUs retningslinjer skal som minimum følges, de enkelte lande må gerne stramme skruen yderligere.
Jomfru Fersken
Jegskriversygtmangeindlæg-damper

Female Antal indlæg : 2233
Geografisk sted : Esbjerg Ø

Vis brugerens profil

Indlæg by Hundekiks on Man 11 jan 2016 - 14:41

Øv, havde lige håbet på et smuthul.
Hundekiks
Mega-damper
Mega-damper

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Man 11 jan 2016 - 15:28

Tzor skrev:Kender til et par forretninger som allerede har besluttet kun at få godkendt smags neutral væske med de forskellige nikotin styrker i, så vil de sælge "bage" essencer ved siden af som ikke skal godkendes.

Det var lige sådan noget jeg havde inde i hovedet der ville ske, folk bliver jo kreative Very Happy
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Man 11 jan 2016 - 15:35

Hundekiks skrev:Jeg tvivler på at det kan betale sig, som Hund skriver koster hver tilladelse 35.000.- (sikkert plus moms, det er jo Danmark), og det er jo ingen garanti for at væsken rent faktisk bliver godkendt.

Tja det er jo svært at spå om fremtiden, men hvor der kan tjenes penge er der altid interesse
Jeg kunne da godt forestille mig at tobaksindustrien begynder at gå seriøst ind i det marked,
de får jo færrer og færre kunder til de analoge og vil kunne tjene styrtende på e-cigs.
Der betyder 35.000kr for en godkendelse ikke en dyt, bare en mikroskopisk investering for dem.
De har jo også allerede råvarene til at lave nikotin med, blade til gode steeps og masser af
erfaring med diverse aromaer, så dem tror jeg hen af vejen bliver en storspiller på området.
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hund on Man 11 jan 2016 - 18:38

Der arbejdes som sagt på flere forskellige modeller, som skal præsenteres for politikerne.....Men hvor meget de er til at rokke ifht lovforslaget, ved man aldrig.
Hund
Admin

Indlæg by glad on Tirs 12 jan 2016 - 11:48

Der er noget der skurrer lidt i mine ører når jeg hører om det lovforslag (har ikke orket at læse det hele igennem).
Det er de famøse 35.000kr for en tilladelse for at sælge en given dims, er det ikke en misforståelse.
Jeg kan forstå hvis en given dims skal godkendes og at det så måske koster 35 kilo, men det må jo så være producentens problem og ikke noget forhandleren skal betale
Når jeg køber feks. en el-pære i Netto er den jo også godkendt og CE mærket og alt det der, men da ikke noget Netto har betalt for

Et gebyr på 35 kilo for at få godkendt en given dims betyder intet for en lidt større producent hvis det gør at de kan sælge på markedet i EU, der skal nok komme kamp om det marked.
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Jomfru Fersken on Tirs 12 jan 2016 - 14:11

Vi tror også at det bliver producent/importør. Men mange små forhandlere importerer jo også lidt direkte fra udlandet....

I hvert fald kan udvalget blive meget begrænset, hvis det bliver importør. Og de 35.000 skal deles ud og lægges oveni i priserne - så det er jo lidt af et sats for importør at tage en ny vare hjem... hvis den nu viser sig slet ikke at sælge...
Jomfru Fersken

Vis brugerens profil

Indlæg by glad on Tirs 12 jan 2016 - 14:32

Jomfru Fersken skrev:Vi tror også at det bliver producent/importør. Men mange små forhandlere importerer jo også lidt direkte fra udlandet....

I hvert fald kan udvalget blive meget begrænset, hvis det bliver importør. Og de 35.000 skal deles ud og lægges oveni i priserne - så det er jo lidt af et sats for importør at tage en ny vare hjem... hvis den nu viser sig slet ikke at sælge...

Så må de små forhandlere jo holde sig til at importerer det der er godkendt, gælder jo også så meget andet.
Vil producenten sælge sine vare i EU må de jo sørge for at få det godkendt, jeg kan ikke se problemet.

Muligt der vil komme lidt mindre ydstyr til salg, men hånden på hjertet synes jeg altså også at vi snart drukner i udstyr der i bund og grund er ens.
Jeg chekker dagligt FT's nye produkter, og der er helt utroligt hvad der kommer af nye dimser hver dag
Jeg kan da godt se at det måske er godt for forhandlerne at de kan tilbyde så meget nyt, men jeg tror altså ikke at det bliver verdens undergang for dampere at der kommer lidt mindre nyt
Kan jo så være at det der så kommer bliver af højere kvalitet end meget af det skidt man ser ind imellem.
glad
Blown away damper.
Blown away damper.

Vis brugerens profil

Indlæg by Hesten on Tors 28 jan 2016 - 14:43

Det er fanma uhyyyggeligt du.
Men staten skal vel kontrollere alt.. kan de dog ik bare starte ud lidt blidere end det her. Det ødelægger så meget godt.

Hvordan bliver det egentlig sværere/umuligt at købe sine ting fra udlandet?
Hesten
Steamhead
Steamhead

Male Antal indlæg : 238
Geografisk sted : København

Vis brugerens profil

Indlæg by Jomfru Fersken on Tirs 9 feb 2016 - 16:54

Hesten skrev:

Hvordan bliver det egentlig sværere/umuligt at købe sine ting fra udlandet?

Alle EU-lande får TPD'en pr 20 maj 2016.

Det vil blive hammerulovligt at købe hjem fra ikke-eu-lande, med store bøder til følge. Tænker ikke nogen sælger vil løbe den risiko at få bøde på måske 30.000 for at kunne sælge en tank til EU....
Jomfru Fersken

Vis brugerens profil

Indlæg by arvid68 on Tors 3 mar 2016 - 20:11

hej som jeg læser det bliver det ulovligt at bestille en subtank hjem fra Spanien hvis den ikke er godkendt i Danmark, men hvordan bliver det med nikotin base må man heller ikke bestille det mere efter den 20 maj
Mvh René

arvid68
Cigalike
Cigalike

Antal indlæg : 9

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next